Translate

26 Ağustos 2016 Cuma

KRİZ DÖNEMİNDE NE YAPMALI?

Hiç kuşkusuz kriz süreçleri, ekonominin zora girdiği, insanların işsiz kaldığı, iş yerlerinin kapandığı dönemlerdir. Ama her inişin bir çıkışı da vardır. Bu sıkıntılı dönemlerin yeni fırsatlar sunduğu da bilinen bir gerçektir.  Bu süreçler yeni işletmelerin açılması, girişimlerin yapılması için uygun dönemlerdir. Kolaylıklar sağlar.

 Kriz döneminde girişimcilik

Kriz dönemlerinde girişimcilik artar. Özellikle işsiz kalan ve yenisini bulamayanlar, kendi işlerini kurmak için atılım yaparlar. Büyük şirketler bile kapandıkları, güç kaybettikleri için yeni kurulanlara bazı imkânlar doğar. Her şeyden önce şirket kurma ve ofis açma maliyetleri kriz şartlarında daha uygun hale gelir. Tesis oluşturmaya varana kadar her ihtiyaç uygun şartlar (uzun vadeli ödeme koşulları) ve maliyetlerle karşılanır. Sonuçta kriz her kesimde yaşanmaktadır. İnsanlara az da olsa nakit akışı gereklidir. 

Krizde yapılabileceklere bir bakalım:


Cazip fiyat seçenekleri sunmak: insanlar arasında konuşulacak, çekici fiyatlandırmalara giderek stokların eritilmesini sağlamak. Bir üründe her gün düşen fiyatlandırma yapmak, toptan alımlarda indirimli fiyat uygulamak yani tüketiciye fırsat sunan promosyonlar yapmak akıllıca olacaktır. E-ticaret ortamında da rahatlıkla uygulanacak bir yenilikçi fiyatlandırmaya gitmek alıcıya cazip gelecektir.

Üreticiden alıp yurtdışına satmak: Kriz dönemlerinde elinde stoklu malı olan üreticiler, para akışını sağlamak için daha ucuza mal satacaklardır. Uygun şartlarda alımlar yapıp onları yurtdışına ihraç edebilirsiniz.

Krizde freelance (serbest çalışma) şekline yönelmek: Böyle durgun dönemlerde kısa vadeli çalışma yapanlar iş bulma imkânı elde ederler. Proje tabanlı işler, saatlik işler, yarı zamanlı işler öncelikli olacaktır. İnternet sayesinde serbest çalışma biçimi yükselişe geçecek, kariyer –iş siteleri ek gelir sunan ilanlarla dolacaktır. Birikimlerinizi, uzmanlıklarınızı bu tarz çalışmayla değerlendirebilirsiniz.

Ortak kullanım alanları oluşturmak: internet insanların kitleler halinde koordine olmasını sağlayan bir güçtür. İşbirliği imkânlarını kullanıcılara sunar. Bu durum da kazanca dönebilir. Şu örneğe bir bakın, internet üzerinde bir oluşum jetlerdeki boş koltukları satıyor. Hem jet sahibine ek gelir sağlıyor hem kendisine. Buna benzer aracı satış imkânlarını bizim ülke koşullarımıza
uyarlayarak yeni girişimler oluşturmak mümkün.
Eşya değiş tokuşları, araç, ev,  kitap paylaşımları çift taraflı kazanç kapısına dönüşebilir. Büyükçe evlerin belli alanları kiralanabilir. İnternet üzerinde bu tür paylaşım ve değişimlerin yapılabileceği bir platform oluşturularak yeni iş modeli yaratılabilir.
   
Eşya kiralamak: İhtiyaçlar sonsuzdur ama kriz dönemlerinde alım gücü azaldığından, insanlar harcamalardan çekindiğinden satın almalar azalır. İşte bu süreç için kiralamak iyi bir seçenek oluşturur. Giysiden tutun, eşyaya kadar pek çok şeyi kiralayabilirsiniz. Girişimci adayları için süper fırsat. Satılmak için bekleyen üretici stoklarını inceleyin. Hangileri kiralanarak kazandırır seçip listeleyin ve kiralamaya başlayın. Bunun için oluşturacağınız sistem belki sürekli işiniz haline bile gelebilir.

Online satış siteleri yeni iş yeriniz olabilir: Bu sitelerde açılan sanal mağaza sayıları kriz dönemlerinde artış gösteriyor. Sizde yeni bir girişim yapabilirsiniz. Evinizde kullanılmayan eşyalarınız, çevreden toplayacağınız bu tarz eşyalar, giysiler, el becerilerine yönelik ürünler sanal mağazadan alıcısına ulaşabilir. Harcamalarına dikkat edenlere, en iyi seçeneği verecektir. İhtiyaçlara uygun ürünleri cazip fiyatlarla satabilirsiniz. 

Kendi işinize yeni düzenleme yapın: İşletme sahipleri için kriz süreçleri bir iç hesaplaşma dönemidir. Neyi yanlış, neyi doğru yaptım hesaplaşması. Sonuçta hepimizin en iyi yaptığı şey bildiğimiz kendi işimizdir. Bu bağlamda sekteye uğramış işlerinize bir çeki düzen verebilir, işinizi yeniden yapılandırabilirsiniz.  

Yenilikçi iş fikirlerini hayata geçirmek: Kriz dönemlerinde bir şirket için en önemli ayrıntı, müşterilerin değişen ihtiyaçlarını anlayabilmektir. İnsanlar daha az harcamalarla temel ihtiyaçlarını gidermeyi seçecekleri için ürün yelpazelerini buna göre düzenlemeli, müşterilerini kaybetmemeliler.
Bu dönemler yeni fırsatların sunulması için en uygun zamanlardır. Biraz cesaret yeterli… Rakipler geri çekilme yoluna gidince pazarda yenilikçi ürünlere fırsat doğacaktır. Özellikle müşterilerin aynı ihtiyaçlarını karşılayacak, daha basit ve uygun fiyatlı ürünleri piyasaya sunmak en doğru yaklaşım olacaktır.

Yeni pazarlara girin: Krizi fırsata çevirmenin bir diğer yolu yeni pazarlara girmektir. Ama doğru pazarı bulmak çok önemlidir. Araştırma yapın. Hangi pazara girmek için uygun zamandır değerlendirin. Küresel krizden etkilenmeyen, kredi borcu gibi sorunları pek olmayan, kendi kaynaklarıyla kavrulan toplulukların bulunduğu ülkelere yatırım yapabilirsiniz. Hindistan bunlardan bir tanesidir.

 Hazırlayan
Şadan Hergüner